Markthal Rotterdam. Grootschalig kneuteren.

Markten. Ze zijn er sinds mensenheugenis. Of beter gezegd, sinds de mens is begonnen met landbouw. Tot die tijd verbouwden we ieder voor zich wat groente, erna werd ruilhandel en specialisatie de manier van doen. De markt is daarmee de langst lopende vorm van boerenhandel. En springlevend. Ook in 2014 zien veel starters met niche producten de markt als een ideale manier om hun waren te slijten. In het hele land schieten foodmarktjes als paddenstoelen uit de grond. Is de markt een volwaardig alternatief voor de supermarkt? Moet men zich in Veghel en Zaandam zorgen maken?

markthal-rotterdam-impressi20

Hoewel de culinaire foodmarkten in een behoefte voorzien is het simpele antwoord: nee. Markten zijn persoonlijk, dus arbeidsintensief en alleen geschikt tot een bepaald volume. Wil je voorbij aan dat volume, dan lopen de kosten te ver op en is de impact te klein. In vroeger tijden was er geen alternatief. Je moest elke week naar de vischmarkt, de groentemarkt, de kaasmarkt en de vleeschmarkt. Tegenwoordig doen we al onze boodschappen in één keer met het grootste gemak in de supermarkt en gaan we alleen nog naar gespecialiseerde winkels en markten als we daar een bijzondere reden voor hebben. Die echt geweldige kaaskraam op de dinsdagmarkt of de lamsgehakt van de Islamitische slagerij bijvoorbeeld. Of omdat het een leuk weekenduitje is. Maar dagelijks? Nee, dat doet vrijwel niemand meer. Er zijn natuurlijk verschillende typen markten. Zo is er de één-keer-per-maand-op-zondag foodiemarkt; de markt-met-kaas-en-notenboer die elke week uw dorp bezoekt, de vrijmarkten op feestdagen en de markten zoals die in de grote Spaanse steden opereren. Mercat de la Boqueria in Barcelona bijvoorbeeld.

In Rotterdam is het idee ontstaan om een markthal op Spaanse leest te realiseren. Dik 100 kramen en 30 horecalocaties met alleen eten en drinken in het centrum van de stad, die zeven dagen per week geopend zijn van 10.00 ‘s ochtends tot 20.00 ‘s avonds. 1200 Parkeerplaatsen eronder zorgen voor een continue stroom aan publiek en intercitystation Blaak zorgt voor de ideale OV-aansluiting. In dat opzicht staat niets succes in de weg. Amsterdam volgt en ook Den Haag en Utrecht staan op de rol. Vraag is dus of het model een succes wordt.  Er is onder producenten en boeren een grote behoefte om langs de vijf inkopers van de vijf Grote Supers hun waren aan de man te kunnen brengen. Probleem daarbij is vaak schaal. Niets ten nadele van alle abonnementjes en streekboxen, maar het zal niet snel een serieus alternatief worden voor de gemiddelde consument. Daarvoor ontbreekt het gemak van de one-stop-shop. Niche dus. Niets mis met een leuke niche, maar we zochten naar een grootschalig alternatief voor de supermarkt. Boodschappen bezorgen op dagelijkse basis is in potentie wel een serieus alternatief, maar logistiek is daar de bottleneck. Pas wanneer het grootschalig wordt opgezet, ontstaat een kostenplaatje dat concurrerend kan zijn met het huidige supermarktmodel. Waarmee de Markthal op dit moment een van de weinige serieuze mogelijkheden is om grootschalig de consument te bedienen. Men prognosticeert in Rotterdam 4,5 tot 7 miljoen bezoekers per jaar. Is dat niet wat optimistisch? Drie jaar geleden openden de Torvehallerne in Kopenhagen de deuren. Vanaf de eerste dag kwamen er meer dan 60.000 bezoekers per week, en dat in een veel kleinere hal dan die in Rotterdam open gaat. Zo beschouwd is het astronomische aantal van 7 miljoen bezoekers ineens niet zo irreëel meer.

1 Oktober is de dag van de waarheid in Rotterdam. Dan zal moeten blijken of de Markthal een toekomstbestendig model is. Veel zal afhangen van de kwaliteit van het aanbod. Eerdere vergelijkbare pogingen in Maastricht en Amsterdam bleken geen groot succes, hoewel de weeffouten daar goed zichtbaar zijn. Foodboetiekjes waar je 20 euro per winkel kwijt bent is alleen geschikt voor ‘the happy few’. Anderzijds moet het ook geen groenteramsj worden waar de meeste bestaande straatmarkten onder leiden. Gewoon, het kloppend hart van de stad. Meer niet.

Post to Twitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *